Rabu, 27 Oktober 2010

ayam piru

Anda kenal ayam ni? Pernah makan? ayam ni orang panggil ayam piru, ada juga orang panggil ayam belanda atau ayam turkey, pernah juga saya dengar orang sebut ayam mutiara. tak kisah la apa namanya. rasanya... em biasa jeee...tapi, yang saya hairan pasai apa harganya sangat mahal. anak yang baru menetas berharga antara rm8-rm15. ayam dewasa pula sekilo dalam rm18. bayangkan kalau ayam dewasa yang mencecah hingga 10kg, lumayan....
saya pun sebenarnya tak berapa mengenali ayam jenis ni. tapi bila suami saya beli dari sepupunya, dan terus mengeramkan, menjaga dari kecil hingga ke besar, baru saya mula mengetahui betapa susah menjaga ayam ni dan berbaloi la kalau harganya pun mahal. ayam ni sangat sensitif, seperti tak tahan dengan gigitan nyamuk. mudah diserang sakit mata dan bengkak yang boleh membawa maut. sepanjang beberapa bulan suami saya memelihara ayam ni, dah banyak ekor yang mati. yang terjual..... usah tanya.  dia tak sampai hati lak nak jual.  sebab yang tanya tu semua sedara mara dan kekawan dia, last2 dia bagi aje.

1 ulasan:

  1. Kalau saya nak beli yang warna coklat mcm dalam gambar kat atas ada tak?

    BalasPadam